Lasten teatteriryhmä ei ole vain teatteri!

Lasten teatteriryhmän ”Balaganchikin” tarina alkoi vuonna 2005 Moskovassa, jolloin näyttelijä, teatterihitsoroitsija ja opettaja Kira Mirutenko alkoi pitää teatteriharjoituksia eräässä lasten keskuksessa. Tällä hetkellä Balaganchikin sivuosasto Moskovassa ilahduttaa lapsia ja aikuisia uusilla esityksillään Tatjana Gorobinskajan ohjaamana.

Vuonna 2008 Kira Mirutenko perusti venäjänkielisen teatteristudion lapsille Jyväskylässä, siitä lähtien joka vuosi on syntynyt useita näytelmiä ja esityksiä. Minkähän takia lapset tarvitsevat teatteriharjoituksia?

Nykymaailma tarjoaa meille jatkuvasti uusia tehtäviä, koettelemuksia, vaikeuksia... Myös lapset tempautuvat väistämättä mukaan elämän myrskyjen valtamerelle. Ja on toki parempi, että me itse autamme lapsia «oppimaan uimaan», kuin että Elämä itse alkaisi myöhemmin hyökyä heidän päälleen tuoden mukanaan monia ratkaisemattomia ongelmia. «Uimaanoppiminen» tarkoittaa tässä sitä, että lapsi voi rauhassa tutustua uuteen ympäristöön ja oppia tuntemaan olonsa kotoisaksi siinä. Meidän toimintamme on juuri tätä: me kasvatamme Persoonallisuutta ja valmennamme lasta Elämää varten. Tämän lisäksi teatteristudion tavoitteena on säilyttää ja kehittää venäjän kielen osaaminen, venäjän kieli on välttämätön työkalu studiolaisten kommunikaatiossa. Teatteriryhmässä lapset eivät ainoastaan harjoittelee uusia näytelmäroolejaan ja kehittää näyttelytaitojaan, he myös opiskelevat Venäjän kulttuuria sekä kuva- ja musiikkitaidetta.

Mikä lasten teatteriryhmä on?

Ensinnäkin se on paikka, jossa on aina hauskaa, äänekästä ja uskomattoman mielenkiintoista! Esimerkiksi, tiedättekö te mitä «Muuttujaiset» tarkoittaa? Ne ovat meillä hyvin suosittuja muodonmuutokseen liittyviä leikkejä ja harjoituksia. «Muuttujaisissa» tärkein apulainen on Mielikuvitus. Aivan, se ei ole virhe, tässä yhteydessä Mielikuvitus kirjoitetaan isolla kirjaimella, koska se on kaikkein tärkeintä teatterissa – kuten elämässä yleensäkin. Ihminen, jolla on hyvä mielikuvitus, viettää hauskaa ja täyteläistä elämää ja menestyy.

Sen lisäksi lasten teatteriryhmässä juostaan, «lennetään», ryömitään, hiivitään, pompitaan ja heitetään kuperkeikkaa! Tuosta kaikesta käytetään nimitystä rytminen liikkuminen. Siihen liittyvät harjoitukset ja improvisaatiot kehittävät plastista ilmaisua, rytmitajua, liikekoordinaatiota ja tietenkin hyvää ryhtiä!

Näyttelijän pitää osata puhua kauniisti ja oikein. Se ei onnistu ilman artikulaatioharjoituksia, kielivoimisteluloruja ja hauskoja leikkejä, joiden avulla kehitetään puhetta, ääntämystä ja erilaisten intonaatioiden hallintaa.

Lasten teatteriryhmän esittämät näytelmät ovat aina värikkäitä ja mieleenpainuvia. Niissä on musiikkia, liikettä, valoefektejä ja hauskoja pukuja – kaikki on ihan kuin oikeassa teatterissa! Me teemme lavasteet ja näyttämövarusteet itse leikkaamalla, liimaamalla ja piirtämällä. Myös näytelmien julisteet ja kutsukortit ovat itsetehtyjä.

Ryhmässämme harrastavat lapset saavat vuosi vuodelta lisää esiintymisvarmuutta; he eivät pelkää näyttämöä tai yleisön katseita, ja he pystyvät esiintymään suurenkin yleisön edessä.  Huomaavaisuus, nopeaälyisyys ja havaintokyky ovat taitoja, joita kaikki esiintyvät taiteilijat tarvitsevat, ja me pyrimme aktiivisesti kehittämään niitä. On hyvin tärkeää, että lapset oppivat toimimaan yhdessä, sillä näytelmä on yhteinen luomus!

Pienet näyttelijät ymmärtävät jo hyvin teatteriin liittyvää sanastoa. He tietävät, mitä näyttämövarusteet tarkoittaa ja miksi teatterissa pitää olla orkesterisyvennys, mikä on ohjaaja, ja kuinka teatterissa käyttäydytään. Mutta ei siinä vielä kaikki! Taide ei nimittäin ole vain teatteria; meillä on myös Kerro minulle taiteesta -harjoituksia, joiden aikana tutustutaan maalaustaiteen, arkkitehtuurin, kuvanveistotaiteen ja musiikin mestariteoksiin.

Toivotamme katsojat tervetulleiksi uusiin ensi-iltoihin, ja kaikki tytöt ja pojat ovat tervetulleita mukaan lasten teatteriryhmän mielenkiintoiseen toimintaan!

Tervetuloa leikkimään teatteria!