Jyväskylään on syntynyt venäjänkielinen teatteri!

Kansainvälisenä teatteripäivänä 27. maaliskuuta oli aikuisten venäjänkielisen teatteristudio Art-Masterin ensimmäinen ensi-ilta. Samana päivänä teatteristudio vietti ensimmäistä vuosijuhlaansa. Katsojat ottivat lämpimästi vastaan Keitä me olemme? eli Ilja Iljitšin unet -näytelmän. Studio sai mukavaa palautetta ja Tatjana Gorobinskaja haastatteli studion taiteellista johtajaa Kira Mirutenkoa.

- Hyvää päivää Kira ja sydämelliset onnittelut ensi-illan johdosta! Voisitteko kertoa meille, kuinka idea teatteristudion perustamisesta syntyi.

- Hyvää päivää ja kiitos toivotuksista! Katsojien palaute ensimmäisestä näytelmästä on meille hyvin tärkeää.
Minä itse olen pitkän linjan teatteriammattilainen, ja minulla on sekä näyttelijän että teatteritieteen koulutus. Opetan MHAT:n (korkeakoulu) koulustudiossa Moskovassa ja johdan lastenteatteristudio Balagantšikia, joka toimii Moskovassa ja Jyväskylässä. Vuonna 2010 pidin Jyväskylän yliopistossa Venäläiset kulttuurikoodit -kurssin, jonka aikana sovitimme näyttämölle pieniä katkelmia kotimaisista klassikoista. Niissä pohdiskeltiin sitä, millaisia venäläiset oikein ovat. Kurssin aikana ilmapiiri ryhmässä, johon kuului muitakin kuin yliopisto-opiskelijoita, muodostui hyvin luottamukselliseksi ja samalla luovaksi. Kun opiskelijat ehdottivat yhteisten teatteriharjoitusten jatkamista lukukauden jälkeen, suostuin iloimielin.

- Millaisia studion harjoitukset ovat? Kertokaa niistä hieman tarkemmin.

- Me harjoittelemme kaksi tuntia kerran viikossa. Näytelmän harjoittelemisen ohella teemme myös erilaisia tehtäviä, joista meidän harjoituksemme pääasiassa koostuvat. Studion työskentelyyn osallistuvien eräs tärkein tavoite on ollut itsensä kehittäminen, se, että oppii hallitsemaan omaa esiintymispelkoaan ja osaa vapautua. Harjoitukset koostuvat muutamista osioista.

Tunnevoimistelu-osioon kuuluu harjoituksia, jotka kehittävät näkö- ja kuulomuistia, tarkkaavaisuutta, ulkoista ja sisäistä näkemistä, visuaalisia ja assosiatiivisia vaikutelmia, liike- ja tuntoaistimuksia ja rytmin tunnetta.

Äänen synty -harjoitusten omaksumisprosessissa ryhmäläiset tutustuvat hengitysvoimistelun perusteisiin, ja se auttaa pitämään äänielimet hyvässä kunnossa ja vaikuttaa samalla tervehdyttävästi koko elimistöön. Ääniharjoitukset auttavat näyttelijää kuulemaan omaa todellista, jännityksestä vapaata ääntään, ja artikulaatioharjoitusten avulla opetellaan pärjäämään oikukkaiden äänteiden kanssa ja pääsemään eroon «suun puurosta» eli epäselvästä ääntämyksestä.

Luo oma kehosi -osio koostuu erilaista plastiikkaharjoituksista, jotka auttavat rentouttamaan lihaksia ja pysymään hyvässä fyysisessä kunnossa. Ryhmän osanottajat saavat tietoa eri tavoista käsitellä fyysisiä ja psykologisia jännitystiloja ja lukkoja sekä erilaisista rentoutumismenetelmistä.
Voita pelko! -osio on hyvin keskeinen. Se auttaa käsittelemään julkiseen esiintymiseen liittyvää pelkoa ja olemaan pelkäämättä suurtakaan yleisöä. Harjoituksissa kehitetään näyttelijän rohkeutta ja välittömyyttä.

Teatteri on kollektiivista toimintaa, ja sen vuoksi kanssakäymiseen liittyvät harjoitukset ja vastanäyttelijän huomioimisen kehittäminen ovat meille äärimmäisen tärkeitä.  
Kontakti, vuorovaikutus ja yhteistyö -osiossa opettelemme tekemään ryhmäharjoituksia ja sitten sovellamme saatuja taitoja käytäntöön näytelmissä.

- Jos ymmärrän oikein, niin nämä harjoitukset voivat edesauttaa näyttelijän taitojen kehittymistä, mikä on teatterissa tietenkin tärkeää, mutta samalla myös kaikki osanottajat kehittävät itseään. 

- Luonnollisesti. Minä rakastan valtavasti teatteria sekä katsojana että ammattilaisena. Mutta kaiken muun ohella olen jo kauan käyttänyt teatteria terapian välineenä. Onhan teatteri ennen kaikkea vapautta. Äänen ja lihasten vapautta ja mielikuvituksen vapautta. Tämän ajan ihminen kokee juuri sen puutetta, sillä hänellä on jatkuva stressi eikä hän aina tiedä, miten voisi auttaa itseään selvitymään nykyelämämme haasteista.

-  Voisitteko vielä kertoa hieman näytelmän ideasta? Kuinka se syntyi?

- Venäläiset kulttuurikoodit -kurssin aikana pohdiskelimme yhdessä kotimaan historiaa ja nykypäivää ja laadimme pienistä katkelmista rakentuvan koosteen. Siihen sisältyy S. Aleksijevitšin dokumentaalisia tekstejä, V. Sorokinin karheaa proosaa, M. Zadornovin satirisia katkelmia ja J. Griškovetšin lyyrisiä katkelmia. Kaikkia näitä katkelmia yhdisti Ilja Iljitš Oblomovin hahmo I. Gontšarovin romaanista.

- Minkä vuoksi valitsitte juuri tämän sankarin?

- Se liittyy siihen, että Pietarin valtion yliopistossa on tehty erityistutkimus ”Venäläisten itsetunto ja kansanluonne”. Osanottajia pyydettiin vastaamaan, keitä kirjallisuuden henkilöitä he pitävät kaikkein venäläisimpinä. Vastauksissa muistettiin eniten Ilja Iljitš Oblomovia. Hän oli vilpitön ja luonnollinen ihminen, joka haaveili paremmasta, harmonisesta elämästä, mutta ei tehnyt mitään sen eteen.

- Kertokaa, miten lavasteet ja näyttämökuva tukevat näytelmän ideaa?

- Näytelmän lavasteet muistuttavat perhealbumin sivua. Tyhjiin raameihin ilmestyy välillä kasvoja menneisyydestä ja nykyisyydestä, ja samalla kuullaan alkuperäisiä kertomuksia Venäjän historian pimeistä ja valoisista sivuista. Me teimme lavasteet itse. Meitä onnisti, sillä eräs studiolainen, Maksim Trojanovski, on ammatiltaan arkkitehti, ja hän auttoi meitä rakentamaan näyttämölle kuvan lämpimistä perhemuistoista. Kaikki studiolaiset keräsivät innolla lavasteita. Me pyysimme apua Puukeskuksesta, ja sen johtoporras auttoi meitä saamaan lavasteiden materiaalit huomattavalla alennuksella.

- Kun kerran alettiin puhua avustajista, niin kertokaa, ketkä osallistuivat näytelmän tekemiseen.

- Ennen kaikkea haluan mainita Art-Master-teatterin näyttelijät Natalia Moskalenkon, Anna Abakumovan, Nadezda Tuhkasen, Marina Himasen, Maksim Trojanovskin, Nikolai Tšerkasovin ja Mihail Nemilentsevin. Me teimme yhdessä tekstin ja visuaalisen ilmeen. Näytelmässä olivat mukana Balagantšik-teatterin nuoret artistit Tasja Kostjuk, Danja Jounolainen ja Aljoša Malberg. Karl Rautio teki äänitallenteen. Näytelmässä kuullaan A. Šnitken ja S. Rahmaninovin musiikkia, neuvostoajan lauluja sekä kansanlauluja. Valosuunnittelusta vastasi Andrei Kostjuk. Meille saimme harjoitella ilmaiseksi Siberia-klubilla, ja Feniks ry avusti mainosten kanssa. Kiitämme sydämellisesti kaikkia, jotka osallistuivat näytelmän tekemiseen ja toivomme, että yhteistyö jatkuu myös tulevaisuudessa.

- Voiko yleisö nähdä Keitä me olemme? -näytelmän vielä kerran? Monet eivät nimittäin päässeet ensi-iltaan.

- Toivon kovasti, että pystymme esittämään näytelmän seuraavan kerran toukokuussa. Toivotamme kaikki tervetulleiksi, seuratkaa ilmoituksia.

- Ja sitten vielä perinteinen kysymys tulevaisuudensuunnitelmista. Mitä katsojat voivat odottaa ensi kaudella?

- Ensi kaudella Art-Masterilla on kaksi uutta ensi-iltaa. Toinen niistä on venäjänkielinen uudenvuodensatu pienille katsojille, ja keväällä esitämme aikuisyleisölle tarkoitetun lyyrisen komedian. Sen lisäksi on suunniteltu Keitä me olemme? eli Ilja Iljitšin unet -tekstin kääntämistä suomen kielelle. Olemme varmoja siitä, että ensimmäisen näytelmämme aihe kiinnostaisi myös suomenkielisiä katselijoita. 

- No niin, me toivotamme ryhmällenne taiteellista menestystä, täysiä saleja ja uusia mielenkiintoisia ideoita!

- Suuret kiitokset! Tervetuloa katsomaan meidän esityksiämme. Ja jos joku haluaa kokeilla voimiaan näyttämöllä, niin tervetuloa! Soittakaa numeroon 050 406 52 75 tai lähettäkää sähköpostia osoitteeseen mirutena@mail.ru. Tulevien näyttelijöiden lisäksi me tarvitsemme myös muusikoita, taiteilijoita, koreografeja ja tarpeistonhoitajia. Kutsumme kaikki mukaan yhteiseen luovaan toimintaan!

Haastattelu: Tatjana Gorobinskaja
Kuvat: Alexandra Sholokhova

«Мозаика/Mosaiikki» №3(65) 2011.

Kalenteri
  • 17.08
    17.30 Äidistäni ja minusta, Art-Master-teatteri (Jyväskylä, Suomi) 19.45 Kirottu, Variant-teatteri (Toljatti, Venäjä)
  • 17.08
    Kansainvälinen ART-MASTER-festivaali 17.-20.8.2018
  • 18.08
    Teatterifestivaali Jyväskylän keskustassa 11.00 - karnevaali kulkue Jyväskylän keskustassa (Kirkkopuistosta Kolmikulman kauppakeskukseen) 11.50 Junan saapuminen (pantomiimia, katuteatteria), Variant-teatteri, (Toljatti, Venäjä) 12.15 interaktiivinen leikkiohjelma, Art-Master-teatteri (Jyväskylä, Suomi) 12.40 Clown-power (katuteatteria), Giraffe Royal -teatteri (Narva, Eesti) 14.30, 18.00 Don Quijote, Malyi teatr kukol -nukketeatteri (Pietari, Venäjä)
  • 19.08
    11.30 Rakkauskirjeitä, Naš dom -teatteri (Odintsovo, Venäjä) 13.45 Omenoita, Lestnitsa-teatteri (Tel-Aviv, Israel ) 16.00 Don Nigron sirkus: eläintarinoita, Art-Master-teatteri (Jyväskylä, Suomi)